سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیین دانایان 3

ایمان در نگاه امام علی علیه السلام

 

ایمان  ایمان در نگاه امام علی علیه السلام

از امیرالمؤمنین علیه السلام پرسیدند که ایمان چست؟ فرمود: ایمان عبارت است از: شناخت قبلى، اعتراف و اقرار به زبان، عمل با اعضاء بدن.

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در حکمت227نهج البلاغه می فرمایند:

سُئِلَ عَن الایمانِ فقال: الایمانُ معرفةٌ بالقلبِ و إقرارٌ بِاللّسانِ و عملٌ بِالأرکان
از امیرالمؤمنین علیه السلام پرسیدند که ایمان چست؟ فرمود: ایمان عبارت است از: شناخت قبلى، اعتراف و اقرار به زبان، عمل با اعضاء بدن.

شرح حدیث:
ایمان حقیقى نشانه هائى دارد که هر کس این نشانه ها را در خود داشته باشد مؤمن حقیقى است.


امام علیه السلام براى مؤمن حقیقى سه نشانه اصلى و مهم تعیین فرموده است که ما نیز با توجه به آنها می توانیم مؤمنان حقیقى را بشناسیم. طبق فرموده امام (علیه السلام) مؤمن حقیقى کسى است که:
* اولا شناخت قبلى داشته باشد. یعنى از صمیم قلب و از ته دل وجود خدا را شناخته باشد و صمیمانه معتقد باشد که اصول دین اسلام، یعنى یگانگى خداوند متعال، نبوت حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) و فرارسیدن روز قیامت عدل خداوند و جانشینى امامان علیه السلام بر حق است.


* ثانیا به زبان اعتراف کند یعنى اعتقادات الهى و اسلامى خود را بر زبان آورد و همواره کلمه شهادتین را به زبان جارى سازد و به یگانگى خدا و نبوت حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) اقرار کند.


* ثالثا وظایف اسلامى خود را با اعضاء بدنش انجام دهد؛ یعنى وضو ساختن، نماز خواندن، روزه گرفتن، بد نگفتن با زبان، بد نشنیدن با گوش، نگاه حرام نکردن با چشم و...، تمام وظائفى را که خداوند براى اعضاء بدن او تعیین فرموده است بطور صحیح و کامل به انجام رساند.


بنابراین کس که یکى از این نشانه ها یا قسمتى از این نشانه ها را نداشته باشد نمى توان خود را مؤمن حقیقى بداند.

کتاب پندهاى کوتاه از نهج البلاغه

بنیاد نهج البلاغه